ארוחת צ׳יט: השחיטות שתוביל אותך למטרה


מהי ארוחת צ׳יט? 

ארוחת צ׳יט היא ארוחה שלרוב מקיימים פעם בשבוע ובה אוכלים משהו שלרוב לא נמצא בתפריט הרגיל שלנו (ג׳אנק בקיצור). 

ארוחת צ׳יט תורמת בפן המנטלי ופן הגופני גם כן.                                       החריגה מהתפריט נותנת בוסט של מוטבציה להמשיך ולשמור על התזונה במהלך השבוע בידיעה שמחכה לנו ״פרס״ על העבודה הקשה.

ארוחת צ׳יט לעומת יום צ׳יט

אם תחקרו קצת בעולם הצ׳יטים תגלו שני מושגים: ״cheat meal" ו- ״cheat day". 

ההבדל הוא שבארוחת צ׳יט נוכל ״להתפרע״ רק בארוחה אחת וביום צ׳יט נאכל כל מה שרוצים למשך יום שלם.                                                                                יום צ׳יט לא מתאים לרוב המתאמנים בגלל כמות הקלוריות הגבוהה שצורכים בו ואינו מומלץ חוץ ממקרה מסוים עליו נדבר בהמשך.

ההבדל בין צ׳יט להעמסה

הרבה אנשים נוטים להתבלבל בין צ׳יט להעמסת פחמימות.                          המטרה בהעמסת פחמימות היא לעלות את קצב חילוף החומרים בחיטוב. לאחר זמן מה בחיטוב הגוף מתרגל להיות במינוס הקלורי והוא יפסיק לרדת במשקל. 

כדי למנוע מצב כזה ולמלא את מאגרי הגליקוגן מבצעים העמסת פחימות, אפשר לקשר את זה עם ארוחת הצ׳יט שלכם, בהמשך נסביר איך.

לא נשקלים לאחר צ׳יט !

אם תישקלו יום לאחר שקצת ״הגזמתם״ באכילה תגלו שהמשקל קפץ! אין מה לדאוג העלייה הזו לא נובעת משומן אלא מנוזלים. 

לאחר יום-יומיים (תלוי כמה אכלתם) של חזרה לשגרת האכילה המשקל יחזור לעצמו ולכן, נסו לגרום לכך שיום הצ׳יט לא יצא ביומיים (כמה שיותר רחוק, אפילו בבוקר של יום הצ׳יט) הקרובים של השקילה.

ארוחת צ׳יט בחיטוב

ארוחת צ׳יט בחיטוב נעשת פעם בשבוע. בחיטוב חשוב לא להגזים אם הצ׳יט מפני שבכל זאת אנחנו רוצים לרדת באחוזי השומן... 

איך לדעת כמה קלוריות לאכול? פשוט מאוד, אם בכל יום אתם שורפים 2000 קלוריות בחיטוב (דוגמה) אז בשבוע אתם צריכים לאכול פחות מ- 14,000 קלוריות על מנת להתחטב. אם סך הקלוריות השבועי שאכלתם+ הצ׳יט עולה על 14,000 קלוריות, אתם בטח לא תרדו במשקל. 

אם אתם אוכלים 1500 קלוריות ביום (בהמשך לאותה הדוגמה), זה יוצא 10,500 לא כולל צ׳יט. נסו לשמור על מאזן קלורי שלילי שבועי של לפחות 2000 וזה נותן לכם 1500 קלוריות לארוחת צ׳יט מפנקת!

למי שמבצע העמסה אפשר לאכול את ארוחת הצ׳יט ביום העמסה ובכך למנוע יום נוסף בו לא נאכל במאזן קלורי שלילי.

- כמובן שאת ארוחת הצ׳יט מומלץ לעשות על חשבון ארוחה אחרת ולא בנוסף, קלוריות מיותרות (:

ארוחת צ׳יט במסה

את ארוחת הצ׳יט במסה נחלק לשני סוגים:

צ׳יט במסה נקייה

במסה נקייה (פלוס קלורי של 200-500) נאכל ארוחת צ׳יט רגילה אך לא מוגזמת, הכוונה שמומלץ לא לעבור את ה-1500 קלוריות משום שאנחנו רוצים למזער את העלייה בשומן ולא לאכול בפלוס קלורי מוגזם.

צ׳יט במסה מלוכלת

ראשית חשוב להבהיר,  מסה מלוכלכת מתאימה לאנשים בעלי מבנה גוף רזה שקשה להם לעלות במשקל ואינה מומלצת לאף אחד שלא תואם להגדרה הזו! 

בחזרה לנושא, כאן נכנס המושג יום צ׳יט לתמונה: במסה מלוכלת כל יום הוא צ׳יט! 

למה הכוונה? במסה מלוכלת המטרה היא פשוט לעלות במשקל. יש אנשים שאם הם לא יאכלו כמו דינוזאורים הם לא יעלו במשקל ולכן הם צריכים פשוט לאכול.

לסיכום, יום צ׳יט הוא פתרון מצוין לשמירה על אורח חיים בריא ותזונה נכונה ויכול לתרום רבות להמשך התהליך.     

לתכנית עלייה במסה מומלצת לחצו כאן.

לתכנית חיטוב מומלצת לחצו כאן.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.